tirsdag den 16. september 2014

Anmeldelse af Morten Hesseldahls Ernestos hænder

I Ernestos hænder af Morten Hesseldahl, kommer man tæt på forlagsbranchen og man kommer også med en tur tilbage i tiden - hvor mordet på Cubas Che er en del af spillet.  Hovedpersonen Jakob Miner arbejder som redaktørchef på et forlag. Forlaget er truet af konkurs. Jakob er vild med Jazz og litteratur. Hans problem er at mange af de bøger han ønsker at udgive ikke rigtigt sælger. Men en af hans forfattere - som er en gammel journalist - som af  idealistiske grunde havde været på Cuba og i Bolivia, hvor han forsøgte at redde Che.

Det lader til, at der i de kasser den afdøde forfatter efterlader, at der er noget som nogen som gerne vil have fat i. Og denne person er villig til at gå meget langt.

Jakob kommer i forbindelse med en frokostklub, som måske er villig til at sætte penge i forlaget. Men ikke alt og alle er hvad de lader til at være.

Spændingsromanen er meget spændende. Om forlagsverdenen virkelig fungerer sådan, tja det skal jeg ikke kunne sige.

Sproget er let, flydende og du flyver igennem bogen.

Plottet er rigtig godt bygget op, og der er en del personer at holde styr på. Men de har alle en betydning for at plottet ender med at blive løst. Man kommer tættest på Jakob, da langt det meste af handlingen er centreret omkring ham. Alle de andre optræder alene som bipersoner. Selv om ham kommer tæt på Jakob Miner, kommer han alligevel aldrig helt ind under huden. Måske fordi at man alligevel ikke kommer til at kende ham godt nok.

Romanen er én af de kortere af slagsen, men det gør ikke noget lige her.

Alt i alt en spændende roman om hvor galt det kan gå når man kommer lidt for langt ud i sin idealistiske levevis, så langt at der ikke længere er nogen vej tilbage og om hvor svært det kan være at leve med ens handlinger efterfølgende.

rigtig god fornøjelse.