fredag den 6. juni 2014

Anmeldelse af Bille & Billes Nattens gerning


Videnskabsjournalisten Thea lider psykisk efter traumatiske oplevelser i Syren, så for at tænke på noget andet tager hun imod en invitation fra Charlotte, hendes gamle veninde, der inviterer hende til den kanariske ø La Palma.

Charlotte er blevet direktør på Nordisk Optisk Teleskop, og beder Thea skrive en artikel om fusk på øen, da en dansk astrofysiker fra Niels Bohr Instituttet er død på en ensom nattevagt, og det spanske politi ikke vil efterforske det som mord.

Pludselig dør endnu en astrofysiker, og Charlotte er sikker på, at hun bliver det næste offer. Nu gælder det om for Thea, at overleve det dødsensfarlige spil hun bliver trukket ind i.

Anmeldelse:
Jeg har i rigtig lang tid haft Nattens gerning stående, og endelig var der overskud til at læse en dejlig videnskabskrimi fra Bille & Bille igen. Heldigvis behøver jeg ikke at vente alt for længe inden jeg igen kan sidde med en Thea Vind krimi. Det vil jeg glæde mig til.

Det varede ikke længe så var jeg solgt - og havde intet andet ønske end at blive i Thea Vinds univers. Jeg fløj gennem krimien og rejsen varede alt for kort tid. Men det var en dejlig tid :)

Den måde som Steen og Lisbeth Bille leger med ordene, gør at du flyver gennem krimien. Det videnskabelige bliver aldrig tungt, og det er nok et plus for langt de fleste krimilæsere. Du skal hele tiden lige vide lidt mere. Den er rigtig spændende.

Plottet er spændende bygget op - og astrofysik. Tja der må jeg sige at jeg var solgt, den gamle drøm om selv at blive astrofysiker er for længst lagt på hylden. Derfor var det måske ekstra spændende for mig at læse netop denne videnskabskrimi.

Thea får en praktikant, en noget speciel en af slagsen. Thea ender dog med at blive meget glad for Kasper som praktikanten hedder. Kasper ender med at blive en god reseacher - som hjælper Thea langt i opklaringsarbejdet.

Selv om det er en videnskabskrimi er den ikke mere teknisk end at alle kan være med - det sørger Thea Vind for.

En rigtig god videnskabskrimi. Har du endnu ikke læst noget af Bille & Bille, så er det da nu du skal starte.

God læselyst.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar