mandag den 7. oktober 2013

Ugens profil på Krimihjerte er Jakob Knudsen

Her i denne uge er krimiforfatter Jakob Knudsen ugens forfatter på Krimihjerte.

Nedenfor kan du læse mit interview af Jakob Knudsen.

Hvornår begyndte du at skrive krimier?
Jeg skrev udkastet til min første krimi Håbefulde hjerte i 2008. Det var henover sommeren, og jeg brugte det meste af et år på at redigere den efterfølgende. Ideen til Swane-figuren havde jeg fået et par år før, så jeg havde faktisk 20-30 siders personkarakteristik liggende, som jeg tog udgangspunkt i.

Hvad fik dig til at skrive krimier?
Jeg læste - paradoksalt nok - ikke så mange krimier før i tiden. I mine unge dage tyggede jeg mig med stor lyst gennem de store klassikere, men for nogle år siden begyndte jeg at læse flere af de svenske krimier lige fra Sjöwall og Wahlöö til Håkon Nesser og Henning Mankell. Jeg kunne godt lide måden, de blandede aktuelle emner og social indignation med spændende kriminalhistorier.

Det var læsningen af dem, der sporede mig ind på genren.

Hvad læser du helst e-bøger eller papirudgaven?
Jeg er meget up-to-date med it (Mac-mand med stort M), men sjovt nok foretrækker jeg papirbøger. Jeg vil ikke afvise, at det ændrer sig med tiden. Jeg læste forleden, at antallet af solgte skønlitterære ebøger i USA er faldet fra omkring 40% til 24 % fra 2011 til 2012, hvorimod salget af faglige ebøger er stigende.

Det kan hænge sammen med hvilken generation man er født ind i. Mine sønner på 17 og 15 kan godt lide ebogs-formatet.

Som forbruger skal man imidlertid huske, at der er kunstnere i den anden ende, som skal kunne leve af det.Så udfordringen for forlagene og markedet er at finde en model, hvor forfatterne bliver honoreret på en rimelig måde.

Kan du leve af at skrive krimier? eller kunne du tænke dig at du kunne?
Mit forlag har solgt serien til udlandet, hvilket er en vigtig præmis i den sammenhæng. Danmark er et lille sprogområde, så meget afhænger af det.

Jeg tjener da nogle penge på mit forfatterskab, men arbejder stadig som lektor på læreruddannelsen. Et arbejde jeg i øvrigt er meget glad for.

Hvis økonomien kunne bære, ville det da være fint at kunne leve af mine bøger, men man skal ikke forklejne det input, man får gennem sit daglige arbejde.

Kan du beskrive hvordan du har det lige omkring udgivelsen af en af dine krimier?
Spændt mere end nervøs. Jeg kan med rent hjerte sige, at jeg har gjort mit bedste, og at jeg ikke er sprunget over, hvor gærdet er lavest. Så kan man egentlig ikke gøre mere. der vil altid være blandede udmeldinger omkring, det man laver. Kan man ikke tåle det, skal man ikke skrive bøger.

Heldigvis var den første anmeldelse af Når engle græder blod som udkom i marts i år endog meget rosende med 5 stjerner og flot omtale. Det gav lidt ro, og efterfølgende kom flere gode anmeldelser og positiv omtale. Lektørudtalelsen til bibliotekerne var ligeledes positiv. Jeg tror man skal være taknemmelig over de gode ting og forsøge at ryste de negative af sig. I øvrigt er det en fantastisk følelse, når man står med bogen i hånden for første gang. Alle ens bestræbelser materialiseret i en flot indbinding.

Har du flere bøger i dig om Kristian Swane?
Treeren i Swane-serien er næsten færdig. der mangler kun det allersidste redigeringsarbejde. Den kommer først i det nye år. Titlen er indtil videre hemmelig.

Hvad synes du fordelen er ved at blive udgivet via et forlag frem for som selvudgiver?
Et forlag er for mig at se en nødvendighed og meget kvalificerende instans. jeg er så heldig at være hos Peoples's Press, som råder over en yderst professionel og engageret medarbejderstab.

Problemet med selvudgivelser er, at der ikke er en egentlig kvalitetskontrol. Jeg ved godt, det er et følsomt emne, men jeg tror, at man har behov for et kritisk blik på ens arbejde udefra. Samarbejdet mellem redaktør og forfatter er sindssygt vigtigt. Man sidder som skrivende menneske i en boble af selvforståelse. Det er simpelthen nødvendigt, at nogen giver kritik og sparring.

Jeg er begunstiget med en særdeles dygtig redaktør, Lisbeth Møller-Madsen. Hun har stor erfaring i branchen og også med krimi- spændingsgenren. Hun er blandt andet også redaktør for Sara Blædel, Steffen Jakobsen og Kaaberbøl&Friis. Jeg ved, at de andre forfattere i hendes portefølje er lige så begejstrede for at arbejde sammen med hende, som jeg.

Som forfatter er det vigtig at omgive sig med de rigtige mennesker, hvis man skal forløse sit potentiale og talent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar