fredag den 4. oktober 2013

Anmeldelse af Michael Katz Krefelds Afsporet


Kriminalbetjent Thomas Ravn., kaldet Ravn, er sendt på sygeorlov fra Station Citys specialenhed, efter hans kæreste, Eva, er blevet brutalt myrdet under et hjemmerøveri. Fuld af selvbebrejdelse over Evas død har Ravn søgt tilflugt på sin gamle motorbåde i Christianshavns kanal. Her bor han sammen med hunden Møffe - en aldrende engelsk bulldog med kroniske maveproblemer.

Ravn bliver hevet ud af sin sorg, da en nær ven beder ham om hjælp til at finde en ung pige, der forsvandt sporløst et par år tidligere. Efterforskningen tvinger Ravn tilbage mod sin gamle arbejdsplads og ned i den københavnske underverden. Her tyder alt på, at pigen er blevet solgt til forforbryderen Slavros, som har et netværk af bordeller i Europa. Da sporene efter hende fører til Stockholm, til et sted mørkere end helvede, må Ravn modvilligt drage afsted.

I et kapløb med tiden forsøger Ravn at finde ud af, om pigen stadig er i live. Men hans efterforskning kompliceres af den ukendte drabsmand, som i årevis har hærget Stockholm. En sadist, der udstiller sine ofre på byens skrotpladser. og som nu har udset sit næste offer.

Anmeldelse:
Denne krimi af Michael Katz Krefeld er rigtig spændende.  Jeg var godt underholdt undervejs. Sproget er flydende og let, dette er med til at gøre den til en rigtig pageturner.

Krimien har 3 sideløbende spor - man følgeren Ravn, Erik og Masja.

Jeg synes hurtigt man finder ud af hvem der er the bad guy - det gør ikke så meget fordi historien ikke alene er bygget op omkring opklaringen af hvem morderen er.

Den del af historien som omhandler Masja er faktisk den, som for mig, var den person som jeg hele tiden higede efter at høre mere fra - for hvordan skulle det dog gå den stakkels pige.

Hvorfor Erik fik det liv som han fik, tror jeg aldrig helt jeg forstod. Normalt vil jeg gerne vide hvad motivet for drabene er - det at man har muligheden og adgangen til at dræbe som man har lyst, synes jeg ikke er så spændende i sig selv. Men Erik er alligevel en spændende person - fordi han er den har er.

Ravnens vej tilbage til livet, går måske lige en kende for nemt. Men når det er sagt, er han et spændende bekendtskab som jeg gerne læser flere om.

Alt i alt en rigtig god historie, som holder spændingsniveauet lige til sidst - og hvad kan man så ønske sig mere altså ud over at næste bog gerne måtte komme snart.




















































































Ingen kommentarer:

Send en kommentar