tirsdag den 24. september 2013

Anmeldelse af Jens Østergaards Dragen Sangeren Helten


En bleg og mishandlet pige falder om på gaden på Vesterbro i København. I en lejlighed i nærheden er en ung mand blevet myrdet med et primitivt, hjemmelavet spyd.

Thomas Nyland, en erfaren efterforsker ved Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet, bliver sat på sagen, men efterforskningen når knap nok at komme i gang, før drabsmanden igen dukker frem af natten - med store personlige følger for Thomas.

Samme nat mister den menneskesky forsker i slavisk folketro, Natalja Rudova, sin far under et indbrud. Fra hans arbejdsværelse forsvinder en fonologisk cylinder - en tidlig forgænger for grammofonpladen - med et ukendt indhold.

Hver for sig forsøger Thomas og Natalja at finde mening med de brutale forbrydelser. En søgen, der leder dem gennem sexforbrydelser, dragemyter og heltedigte ind i en gal mands verden.

Anmeldelse:
Efter at have læst Dragen Sangeren Helten, blev jeg da helt glad for at jeg også har Drengen og Dæmonen som er en fortsættelse af Jens Østergaards debutkrimi Dragen Sangeren Helten.

Jeg var godt underholdt gennem hele bogen. Sproget er flydende, og Jens Østergaard anvender mange kapitler. Det gør det til en en krimi hvor man i starten skal føres ind i de forskellige personer, men personskildringerne er rigtig gode. Her er der ikke plads til de stereotype personligheder, de er alle helt unikke.

Plottet, synes jeg er godt. Dog havde jeg gættet hvem skurken var forholdsvis tidligt, og lige i denne krimi synes jeg det trak lidt ned.

Temaet - slavisk folketro synes jeg var rigtig spændende. Den faktuelle viden som bliver anvendt serveres på en rigtig god måde. Faktisk havde jeg det sådan at jeg godt synes der kunne have været mere af det, men så skulle krimien nok have været længere.

Det er ikke den længste krimi jeg har læst, 234 sider. Faktisk synes jeg sagtens den kunne have været længere. Men det er jo en kunst. For måske ville jeg slet ikke have synes lige så godt om den hvis den havde været længere.

Jeg synes helt sikkert at det er en god krimi, men da jeg har hørt at efterfølgeren er endnu bedre - ja så glæder jeg selvfølgelig til at komme i gang med den.

Personligt håber jeg på også at møde Natalja igen, så det er jeg jo lidt spændt. Jeg kunne også godt have tænkt mig et efterskrift om hvordan det går Olena og Natalja fremover, hvis de altså ikke også er med i Drengen og dæmonen.

En rigtig god debutkrimi som fortjener et stort publikum, så tilbage er der bare at sige god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar